TIP fortsætter væksten i Norden

Christian Hatting Petersen: TIP fortsætter væksten i Norden

skrevet af chefredaktør  Jesper B. Nielsen fra Transportmagasinet

For TIP Trailer Services er det vigtigt at drive egne værksteder for at sikre den service og kvalitet, man i TIP ønsker at give sine kunder . Det har man gjort i Danmark siden 2006, og det er man i gang med at rulle ud i de øvrige nordiske lande. I Danmark har TIP netop overtaget Agathon On Spot i Hirtshals. Hermed har man også denne region dækket ind. Siden 2014 har TIP åbnet ni værksteder i Norden – i Göteborg og Jönköping i Sverige, to værksteder i Norge placeret i Vestby og Stavanger, i Finland er åbnet fire værksteder i Helsinki, Lieto, Hamina og Jyväskylä og senest nu i Hirtshals i Danmark.

– Vi har opbyggt et stærkt værkstedsnetværk, siger Christian Hatting Petersen, der er administrerende direktør for TIP Trailer Services i Norden. Men vi er altid på udkig efter strategiske lokationer, der kan forstærke vores værkstedsnetværk yderligere.

– Vi kan servicere trailere overalt i Norden. Udover vores egne værksteder, råder vi over en flåde af servicebiler og har også et stort netværk af servicepartnere.

Stor ekspertise

Næste år kan TIP fejre 50 års jubilæum og de mange år i branchen har medført vigtig erfaring, som kunderne nyder glæde af.

– TIP har været en del af branchen i mange år og har herigennem opbygget stor ekspertise. En ekspertise som dagligt kommer vores kunder til gode, og som gør os til en særdeles stærk partner, siger Christian Petersen.

Vi tilbyder en bred vifte af services, der kan optimere udnyttelsen af ens flåde og reducere driftomkostningerne, og dermed gøre driften mere fleksibel og rentabel. Vi udvider hele tiden vores services og med opkøbet af Agathon On Spot i Hirtshals kan vi bl.a nu også tilbyde køleservice, fortsætter han. Kunden er omdrejningspunktet og det er dermed kundens behov, der definerer det endelig produkt. Hvad enten det er en fuld service kontrakt eller en reparationsaftale, så tilbyder vi fleksible kundetilpassede løsninger, og håndterer alt fra syn til dækservice.

– Det centrale er, at vi skal holde materiellet kørende og mindske nede-tiden for kunderne, og vi gør naturligvis alt for at forebygge nedbrud og skader, siger Christian Petersen.

Er blevet dækforhandler

Dæk er en meget vigtig faktor, når man taler om trailere.

– Det er afgørende for vores kunder, at de så vidt muligt undgår ”break downs” og ”blow outs”, da en trailer, der holder stille, er en udgift.

– Derfor gør vi meget ud af dæksiden. Vi er blevet forhandler af Nokian og Goodyear dæk, men kan også godt sælge andre dæk mærker. Vi bruger dækkene til vores egen flåde, men også til eksterne vognmænd og transportfirmaer. Derudover har vi investeret i specifikke dækbiler, vi benytter eksemplevis i Göteborg havn. Trailerne kan blive klargjort og få skiftet dæk, når de er på terminalen, hvilket sparer vores kunder for meget tid og reducerer dermed deres omkostninger, så det er en service, der er meget efterspurgt.

Break down service

– Vi har altid haft denne service, men vi har forstærket vores setup på helt væsentlige områder. Vi organiserer og håndterer nu alt selv lokalt, og har teknisk kvalificerede medarbejdere, der sikrer hurtige responstider. Kommunikationen med kunden er altafgørende, der altid modtager en ”estimated time of arrival”, så han ved, hvornår vi er ved den harvarerede trailer. Når man tilbyder ”break down” service, bliver man nødt til at have et netværk af værksteder, der dækker selv i de yderste egne som for eksempel Nordsverige eller Nordnorge – det har vi.

– Her er det en tryghed at vide, at vi har et professionelt og erfarent team, som sikrer, at omkostningerne holdes nede på et minimum, og som bevirker, at det er muligt for kunden, at følge sin sag online, hvor alt dokumenteres. Vi har investeret i vores egne servicebiler, og er oppe på 22. De er udstyret med den nyeste teknologi og og software. Blandt andet har vi udviklet en app, der virker både offline og online, og som sikrer, at kunden kan få al den dokumentation, der er påkrævet – inklusiv billeder af skaden og samtidigt få denne dokumentation hurtigt. Vi bruger vores servicebiler til ”break downs” ude på landevejen og ”spot checks” hjemme hos vognmanden.

Denne ”break down” service har vi voldsom succes med. Servicen er inkluderet, når man leaser trailere af TIP, da man dermed er sikret en fuld service aftale med os, men det er ikke mindst en service, vi også tilbyder til vognmænd og transportvirksomheder med egne trailere.

Flåden fordoblet

Det er ikke kun i værksteder, at TIP investerer. Der gør man også i nye trailere. Faktisk er flåden fordoblet siden 2014 – og kundetilgangen i Norden er kraftigt stigende.

– VI er utrolig glade for at se, at vores investeringer i nyt material, produkter samt udvidelsen af vores værkstedsnetværk bliver modtaget positivt af vores kunder, siger Christian Petersen.

Nu også tanktrailere

– Det har også betydning, at vi er begyndt at sprede vores aktiviteter til også at omfatte udlejning og leasing af mere specielle trailere. Vi har fornylig introduceret leje af tanktrailere – og det går godt.

Vi har oplevet stor efterspørgsel fra markedet, og da vi har haft tanktrailer-leasing i Europa i over 20 år, er det et naturligt skridt nu også at kunne tilbyde dette i Norden. Der kører flere tusinde TIP tanktrailere rundt i Europa, så vi har stor erfaring på dette område, og ved hvordan de skal håndteres.

Leje af tanktrailere også på kort tid

Tanktrailere har en længere livscyklus end en køletrailer. Derfor er en langtidsleasing typisk en periode på fem-syv år.

– Det er ikke fordi, de kører færre km end køletrailere; men den tank, der sidder på traileren, kan med grundig og løbende vedligehold sagtens holde i mange år. Det særlige TIP tilbyder er, at vi både har langtids- samt korttidsleje. Det er en stor fordel for kunden, at kunne tilføje ekstra tanktrailere til sin flåde i højsæsonen uden at skulle ud og permanent investere i ekstra trailere, man ikke kan udnytte hele tiden.

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *